– Sensur hører ikke hjemme i norsk skole
En versjon ble først publisert på skribentens personlige Facebook-konto.

Én av seks grunnverdier som skolen skal lære bort er «Demokrati og medvirkning». Overskriften for denne delen av verdigrunnlaget i læreplanen er «Skolen skal gi elevene mulighet til å medvirke og til å lære hva demokrati betyr i praksis.» Da må man spørre seg selv om det å forby et politisk parti fra å ytre en spesifikk lovlig mening - er demokrati i praksis. For meg fremstår det som det stikk motsatte. Denne typen sensur hører hjemme i land vi ikke vil sammenligne oss med.
Det må også påpekes at det ikke er riktig av verken utdanningsdirektøren eller andre å bruke opplæringsloven til å rettferdiggjøre denne typen sensur. Hvis man leser regelverket slik, misforstår man retningslinjene med vilje. Veilederen fra Udir er klar på hva som skal til før en skole kan gripe inn og «skjerme elevene» etter opplæringsloven. FpU sin lovlige ytring omfattes ikke under noen omstendigheter av dette, noe også den tidligere kunnskapsministeren var svært tydelig på i sitt svar til Stortinget når det samme skjedde med Unge Venstre i 2019.
Les også: –Rusreformen er død. Slik kan vi vekke den til live
Det er helt fair å mene at cannabis ikke burde legaliseres. Det er også helt fair å mene det motsatte. Begge deler er lovlige politiske standpunkt. Selv om man mener det ene, betyr det derimot ikke at det andre er forbudt å mene. Kjernen i demokratiet vårt er nettop det - at ulike standpunkt og meninger brynes mot hverandre og diskuteres slik at folk kan ha en mening om saker. Praksisen til skolen og fylkeskommunen bryter med den demokratiske kjernen.
Les også: – Det er mange av oss som helt fint klarer å ta en joint og leve livet helt normalt
Jeg forstår at både rektor og utdanningsdirektør har gode intensjoner overfor elevene. Men det kan likevel ikke overskygge den demokratiske debatten i skolen, og ytringsfriheten til elever og politiske ungdomsorganisasjoner i offentlige rom. Unge Høyre har derfor tatt initiativ overfor fylkesordføreren til å løfte denne saken opp på politisk nivå. Vi forventer at skolen(e) endrer praksis og at fylkeskommunen endrer holdning i disse sakene.