- Det er prøven min du skal vurdere, ikke meg
Snart skulle det vært skriftlig eksamen. Elever over hele landet skulle hatt en vurdering, vurdert av en ekstern person. For mange er dette redningen fra å bli vurdert på en prøve kun for hvem en er.
De fleste ungdom er nok enig i at det å ha vurderinger ikke alltid er gøy. Det er ikke alltid gøy å sitte i timevis å øve til en vurdering du gruer deg til, og det er ikke alltid gøy å sitte i trange klasserom, stressa og sliten – samtidig som du hører tastene trykkes fort, i alle kantene rundt deg. Det tror jeg alle er enig i. Men, det som da gjør denne stressende prøven enda verre, er når du som person, er med i lærerens vurdering på hvilken karakter du skal få på prøven.
Selv har jeg opplevd dette. I løpet av skolegangen min har jeg blitt fortalt av en lærer, at jeg aldri kom til å få en 5er i faget hennes. Ikke fordi jeg ikke hadde kunnskapen, ikke fordi jeg hadde prestert dårlig på en prøve, og heller ikke fordi jeg ikke hadde vurderingsgrunnlag. Jeg fikk ikke en 5er, fordi læreren min ikke likte meg som person. Kan dette være ok?
Nei.
Dette er helt klart ikke ok, men dessverre er det slik som flere elever i dag. For dessverre så vil noen av dere som leser dette også ha opplevd samme scenario; at du har fått en dårligere karakter enn du fortjener, kun fordi læreren din ikke likte deg. Dette problemet må vi gjøre noe med, og det må skje nå. Vi trenger en måte læreren kan vurdere elevers vurderinger, kun på grunnlag av kunnskap – og ikke person.
Løsningen på dette er anonym retting av prøver. For med anonym retting, har vi elever alt å vinne, og lærerne har ingenting å tape. Vi elever fortjener en rettferdig karakter, og det bør vi få nå!
Anonym retting av prøver får tidligere trynefaktorer i skolen. Med anonym retting har det ikke noe å si hvem du er; den karakteren du får vil være den karakteren du faktisk fortjener. Du skal få slippe å lure på om du fikk en 4er i faget, fordi du fortjente det, eller fordi læreren din ikke liker deg. Anonym retting trengs nå.